Atlas is het zat

Toneelmakerij in paleis op de Dam

Het vertrek van Atlas, de Weeskamer, de Desolate Boedelskamer en de Burgemeesterskamer

Op donderdag 2 juli 2015 opent H.K.H. Prinses Beatrix Verborgen Verhalen in het Koninklijk Paleis Amsterdam. Speciaal voor deze gelegenheid maakt en speelt de Toneelmakerij de voorstelling Het vertrek van Atlas in de grote Burgerzaal en drie monologen in de Weeskamer, de Desolate Boedelskamer en de Burgemeesterskamer.

Het vertrek van Atlas (alléén op 2 juli)

Atlas is het zat. Hoeveel eeuwen draagt hij nu al in zijn eentje het hemelgewelf op zijn schouders? Het wordt tijd dat hij wordt afgelost. Maar daar denkt de bouwmeester van het Paleis heel anders over. Als de heren op de vuist dreigen te gaan, grijpt de Stedenmaagd van Amsterdam in en bewerkstelligt een oer-Hollandse polder-oplossing. 

Ad de Bont – voormalig mede-artistiek leider van de Toneelmakerij – schreef deze nieuwe tekst, speciaal ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling Verborgen verhalen in het Koninklijk Paleis Amsterdam. Artistiek leider Liesbeth Coltof regisseert het eenmalige toneelstuk. Theatermaker Rieks Swarte, met wie Coltof eerder samenwerkte voor o.a. de familiebewerking van Shakespeare’s De Storm, ontwerpt decorstukken.

Monologen in de Weeskamer, de Desolate Boedelskamer en de Burgemeesterskamer
Na de officiële opening van Verborgen Verhalen door Prinses Beatrix wordt het publiek tijdens de rondleiding in drie kamers van het Paleis verrast door ontmoetingen met burgers uit de geschiedenis van Amsterdam.

Op de gang voor de Weeskamer staat een Amsterdamse jongen, net ontslagen uit het weeshuis. In zijn hand het pakje dat zijn ouders hem hebben nagelaten en dat al die tijd door de stad voor hem is bewaard. Vandaag begint zijn eigen leven, het liefst als schilder. Maar hij twijfelt: is dat niet te hoog gegrepen voor een jongen als hij? 

In de Desolate Boedelskamer wacht een man op de ambtenaar die zijn faillissement zal uitspreken. Eens zal hij bekend worden in de hele wereld. Maar nu heeft hij geen cent  en moet alles verkocht: Rembrandt van Rijn. Hij is woedend op de hoge heren van de stad, die hij allemaal schilderde en die hem nu keihard laten vallen.

In de Burgemeesterskamer staat burgemeestersvrouw Sofie te dagdromen. Als geen ander weet zij hoe ze zich hoort te gedragen. Zij heeft geleerd tevreden te zijn met een plaats op de achtergrond, haar mening doet er niet toe. Ze heeft voor het eerst een panter gezien, achter tralies in het café op de hoek. Die panter lijkt op haar en ze zou zo graag ook eens hard willen brullen.

Lees meer

Agenda

Geen voorstellingen gevonden