Wandelen
 

TM Amsterdam

TM Amsterdam is het participatieprogramma van de Toneelmakerij. Hierin komt een aantal van onze speerpunten samen: kunsteducatie en talentontwikkeling brengen we onder in de historische context van onze thuisbasis Amsterdam. We ontwikkelen een nieuwe vorm waarbij historische plekken of gebeurtenissen, locaties met een bijzonder karakter of specifiek voor Amsterdam, aanleiding en vertrekpunt vormen voor een mediaproject en voorstelling. De eerste editie vindt plaats in 2018.

TM Amsterdam is de combinatie van de programma’s TMJong en TM Media. Sinds 2011 brengen we kunsteducatie en talentontwikkeling samen in het project TMJong. Talentvolle scholieren krijgen de kans binnen de context van een professioneel toneelgezelschap zelf toneel te spelen, te leren van professionals en inhoudelijke feedback te krijgen op hun spel. TMJong voorziet in een behoefte die er is bij scholieren die zich bezighouden met theater en springt in het gat tussen de middelbare school en de Toneelscholen. Waar een scholier met liefde voor musiceren een deeltijd vooropleiding aan een conservatorium kan volgen, bestaat die mogelijkheid voor scholieren met acteeraspiraties niet. TMJong biedt een leerzaam theatertraject voor die doelgroep. Voor sommige deelnemers betekent het project daadwerkelijk een opmaat tot een auditie aan een acteursopleiding, voor andere is het een waardevolle ervaring die hen verder brengt als amateurtoneelspeler.
Wat begon als een kleinschalig educatieproject groeide uit tot een project waar scholieren jaarlijks reikhalzend naar uitkijken. Niet alleen naar het spelen van een voorstelling die zij zelf gemaakt hebben, maar ook naar het project an sich. Want de voorstelling is een geweldige finale, maar niet persé het hoofddoel van TMJong. Waar het vooral om gaat, is dat de deelnemers écht iets bijleren op het gebied theater maken in het algemeen en acteren in het bijzonder.
In 2015 voegde we met TM Media een soortgelijk traject aan ons talentontwikkelingscurriculum toe. TM Media is onze jongerenredactie die onder begeleiding van een professionele vlogger de wereld van het theater verkent. De jongeren maken reportages over repetities, makers, publiek of eigen associaties bij de voorstellingen die zij via onze website en sociale media delen met de wereld.

TM Jong + TM Media = TM Amsterdam
Wat voor invloed heeft de stad Amsterdam op de jongeren die er opgroeien? Wat willen we deze Amsterdamse jongeren meegeven? En wie bepaalt dat? Alleen de onderwijsinstellingen? Wat hebben de marktkoopmannen, de schipholmedewerkers, de bejaarden, de bestuurders van de rondvaartboot, aan jongeren mee te geven? Welke verhalen kennen zij over Amsterdam?

Amsterdam inspireert. Het is een stad van uitersten. De stad huisvest 180 verschillende nationaliteiten. Gebouwen uit de 16e eeuw staan naast nieuwbouwprojecten; er zijn dansgezelschappen; er is daklozenzorg; een Scientologykerk; prostituees uit alle windstreken; er is de Zuidas en er zijn sociale woningbouwwijken in Noord. En altijd zijn de mensen in Amsterdam in beweging. Alles kan: van feesten in de Melkweg tot paarden borstelen in de manege aan de Overtoom of gospel zingen in de Wi Eegi kerki.
En Amsterdam zit vol verhalen. Verhalen die ver teruggaan in de geschiedenis. Het kan troostrijk zijn te beseffen hoe door de eeuwen heen eindeloos veel zelfde verhalen hebben plaatsgevonden. Hoe relatief een eigen leven is. Hoe universeel onze worstelingen, hoe er zoveel beweging is en hoe er tegelijk weinig verandert. De stad en zijn geschiedenis laten zien hoe wij ons als mensen hebben ontwikkeld. Dit besef haalt ons, al is het misschien maar even, uit de bubbel waar we in leven en relativeert daarmee onze eigen worstelingen.

Zelf op onderzoek naar verhalen
Samenwerking tussen mensen die bij een specifieke locatie horen en deelnemende jongeren in het project is van essentieel belang. Deelnemende jongeren doen zélf het onderzoek, verzamelen zelf verhalen en interviewen betrokkenen. De stad die ze delen is de verbindende factor. Van de deelnemers vraagt dit nieuwsgierigheid, het vermogen je te verplaatsen in een ander en ook het lef om vragen te stellen. Informatie lijkt via internet voor handen te liggen maar wat als iemand die zelf betrokken is een verhaal live overdraagt? Kunnen we elkaar nog boeien met verhalen die we mondeling overbrengen? Welke vragen hebben jongeren eigenlijk? Wat is bijvoorbeeld het verhaal van die junk op station Lelylaan, is hij een vader net als King Lear? Wanneer je verhalen van mensen leert kennen, de overeenkomsten en verschillen, kan dat mededogen opwekken of wellicht begrip.

Samen staan de jongeren en de betrokkenen bij de locatie uiteindelijk op het toneel. Een dergelijk onderzoek is voor volwassenen natuurlijk ook waardevol. Het onderzoek werkt twee kanten op: de jongeren zijn nieuwsgierig naar de mensen en locaties in hun stad en wat willen de betrokkenen aan hen overdragen en zelf van de jongeren weten?

TM Jong producties sinds 2010:

Tm Media publicaties:

Afleveringen
Registraties